🧾 Дотримуємось вимог податкової та надаємо посилену підтримку     Зареєструватись
[email protected]

пн-пт 8:00-22:00
сб-нд 9:00-22:00

Прямий ефір: Нова форма фіскального чеку 2025. Як уникнути проблем?

💜 Експерти дадуть відповіді на всі питання щодо нововведень, що набули чинності 1 березня.

6 Березня, 2025

Як ви знаєте, з 1 березня 2025 року набули чинності обов’язкові зміни у формі фіскального чека. Однак у підприємців досі виникає безліч практичних запитань.

На цьому вебінарі експерти відповіли на найпоширеніші питання: що обов’язково має бути в новому чеку, як розібратися із засобами та способами оплат і які нюанси варто врахувати, щоб уникнути штрафів?

💡 Ділимося ключовими інсайтами з вебінару.

Що робити з платіжними системами та як передавати дані платіжних систем у чек, якщо вони не мають інтеграції з ПРРО?

Якщо платіжний застосунок (застосунки) не синхронізовані з програмним РРО, то немає зобов’язання відображати у чеку рядки 12-17.

Якщо між платіжною системою і ПРРО є пряма інтеграція, то згідно з наказом №13, ми зобов’язані передавати дані з 12 по 17 рядок у чек. А саме:

  • Ідентифікатор еквайра
  • Термінал
  • Оплата
  • ЕПЗ
  • Платіжна система
  • Код авторизації

Рядки 12-17 фіскального чека заповнюються у разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, зʼєднаного або поєднаного з реєстратором розрахункових операцій / програмним реєстратором розрахункових операцій

Пункт 4 розділу ІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів №º 601 від 22.11.2024

Коли клієнти можуть надалі використовувати засіб оплати безготівка та форму оплати «безготівкова»?

Засіб оплати безготівка — це зарахування грошей на рахунок через будь-яку платіжну систему, фінансового посередника, ключ-карту чи платіжний термінал. Тому, якщо гроші від клієнта зайшли на рахунок, то це буде безготівка.

Якщо до засобу оплати безготівка ми будемо додавати форму оплати «безготівкова», то в 98% випадків не помилимося. Також не буде помилкою не вказати конкретного інтегратора, тобто WayforPay, Укрпошта чи RozetkaPay.

Чи можна додати власні засоби оплат? Як це зробити?

Так, можна. До прикладу, у «Вчасно.Каса» з 6.03.2025 з’явилася можливість додати свій власний засіб оплати. Необхідно вибрати «Інші засоби оплат» та власноруч додати потрібний.

Які наслідки, якщо засіб оплати вибрано неправильно? Чи є це критичною помилкою?

Насправді, якщо ви оновили програмний РРО, то помилитися неможливо.
Проте є нюанси. До прикладу, якщо вибрати форму оплати безготівка, а засіб оплати — готівка, то буде розбіжність.

Або ж ФОПи-єдинники можуть вказати негрошовий спосіб розрахунку — подарунковий сертифікат, жетон тощо. І тут варто зауважити, що це заборонено спрощеною системою оподаткування. Тому не рекомендуємо так робити

Згідно із законодавством, кошти, які перераховуються на розрахунковий рахунок, не обов’язково фіскалізувати.


Чи змінилося щось і чому існують такі види оплат, як «переказ з картки» та «переказ з поточного рахунку»? Для яких методів тепер слід використовувати безготівку?

Види оплат «переказ з картки» та «переказ з поточного рахунку» підприємці мають право не фіскалізувати. Проте, провайдери, як наприклад «Вчасно.Каса», надають таку змогу: для когось це може бути зручним способом налагодження обліку, а також для тих, хто фіскалізує все про всяк випадок.

Чи коректно використовувати засоби оплати «передоплата»/«післяплата»? Адже нове законодавство зобов’язує більше конкретизувати засоби оплати

Ні передоплата, ні післяплата (а також аванс, завдаток тощо) не є засобами оплати. Це все способи оплати. На зараз в положенні про форму і зміст розрахункового документу немає такого обов’язкового реквізиту як спосіб оплати.

А засоби оплати, в яких якраз і відбулися зміни, — це відповідь на питання чим клієнти оплачують: готівкою, картою, еквайрингом, інтернет-еквайрингом, pos-терміналом тощо.

Який засіб оплати обрати, якщо клієнти перераховують кошти та ключ-картку?

Можна вибрати будь-який безготівковий варіант: безготівка, переказ на ключ-карту або переказ на рахунок.

Варіантів може бути багато і немає єдиної правильної відповіді. І це добре, оскільки ризик помилки для підприємця мінімізований.

Як правильно проводити чеки з передплатою (платіж на IBAN) та післяплатою через NovaPay?


Чи обовʼязково фіскалізувати передоплату? Якщо так, то як потім скасувати її, якщо не буде повернення передплати? Чи законно не повертати передплату авансового внеску з точки зору прав споживачів? Якщо видаємо два фіскальні чеки з передплатою та післяплатою, то як контролювати, щоб не задвоїти дохід?

Перш за все, нагадаємо, що NovaPay обов’язково фіскалізується. Це офіційна позиція Податкової. Як правильно вказано у запитанні, кошти зараховуються на IBAN, тому можна взяти форму оплати безготівка.

Насправді, підприємцеві варто робити як зручно. Якщо зручніше видати один чек разом із товаром, коли клієнт розраховується, — без проблем. Якщо спокійніше спочатку видати чек на передоплату, а потім післяплату — видавайте два чеки.

Щодо повернення. Авансовий внесок, передоплата, аванс — підлягають поверненню. А от завдаток згідно з цивільним кодексом не підлягає поверненню.

Як зрозуміти, який засіб оплати обрати?

Якщо працюємо не через маркетплейси і не знаємо, яким шляхом клієнти перераховують кошти (з р/р, через термінал тощо), але знаємо, що вони надходять на розрахунковий рахунок.

Кошти надійшли на рахунок, отже вказуємо безготівку.

Як дізнатися про способи оплати, як оплачував клієнт, крім коду транзакції у квитанції

А чи дійсно це необхідно знати підприємцеві? Кошти від клієнта прийшли на рахунок, тому форма оплати — безготівка. Засіб оплати може бути: переказ коштів на рахунок, переказ коштів на IBAN, безготівка. Тому рекомендуємо писати оплата на IBAN або переказ по рахунку.

Якщо фіскалізувати кошти, які заходять на IBAN, не буде задвоєння обороту?

Задвоєння обороту може статися тільки у випадку, якщо кошти прийшли на IBAN, а ви вибрали форму оплати готівка.

Який засіб оплати вибрати, коли укладено договір із Укрпоштою і кошти надходять на IBAN продавця?

На розсуд підприємця. Можна написати Безготівка чи IBAN-переказ. Або у «Вчасно.Каса» додати інтегратора Укрпошта вручну.

Kasta робить повернення за товар з гарантійного рахунку, який поповнюється з рахунку ФОП. Форма оплати по поверненню має бути безготівка?

Однозначно безготівка.

Якщо використовується WayforPay для прийому платежів із посиланням та на сайт, а каса іншого розробника, чи обов’язково зазначати ЕПЗ?

До прикладу, «Вчасно.Каса» працює з WayforPay і це різні застосунки. WayforPay приймає оплату, а «Вчасно.Каса» — фіскалізує. Тому зазначати реквізити ЕПЗ не потрібно.

Інтернет-магазин веде діяльність з власної квартири і не має назви. В 2 рядку чеку треба зазначити «квартира» чи «інтернет-магазин»? Чи можна обидва варіанти?

На ваш розсуд. Ця форма тягнеться з 20 ОПП, тому ні перший варіант, ні другий не буде помилкою. Важливо, аби це було зазначено.

Покупець заплатив більше, ніж по замовленню. Чи можна ці кошти прописати окремим рядком, наприклад, як додатковий товар?

Можна, але варто конкретно назвати товар, не просто «додатковий товар».

Хто точно має подивитися цей ефір:

  • 1

    Компанії, які ведуть товарний облік та використовують касу.

  • 2

    Бізнеси, які зобов’язані видавати чеки згідно із законом про РРО.

  • 3

    Ті, хто планує перейти із залізних РРО на сучасні та зручні ПРРО.

  • 4

    Керівники та бухгалтери: дізнайтеся, як легко аналізувати дані без облікової системи.

  • 5

    Ті, хто хоче збільшити продажі за допомогою нових інструментів.

Дивіться запис

Зберегли повний запис Прямого ефіру «Нова форма чеку з 1 березня! Як уникнути проблем?»

Сподіваємося, ефір був максимально корисним та ґрунтовним.
Діліться ним із колегами та партнерами, допомагаємо українському бізнесу зростати!

Cпікери події

Євген Кушнірчук

керівник сервісу «Вчасно.Каса»

Богдан Янків

адвокат, блогер, керівник сервісу «Вчасно.Звіт»