
12 Вересня, 2024
пн-пт 8:00-22:00
сб-нд 9:00-22:00
Онлайн-практикум
Згідно з чинним законодавством продавці зобов’язані надавати покупцям чеки не пізніше, ніж в момент отримання товару. Він підтверджує оплату товару чи послуги, захищає права покупця та допомагає підприємцю уникнути штрафів.
У цій статті розглянемо, як правильно видавати фіскальні чеки: від обов’язкових реквізитів до можливостей їхнього брендування. Також пояснимо, коли чек потрібно видавати, а коли продавець не зобов’язаний цього робити.
Фіскальний чек — це документ, що фіксує проведення розрахункової операції під час оплати товарів чи послуг. Всі дані з чека передаються на сервер податкової служби для фіскалізації.
Для створення фіскального чека використовується реєстратор розрахункових операцій. Це може бути як залізний касовий апарат, так і програмний РРО, який легко можна встановити на смартфон чи планшет, щоб видавати електронні чеки швидше та зручніше. Залежно від специфіки бізнесу та функціональних потреб, підприємець може обрати різні рішення.
Наприклад, контрольно-касові апарати найкраще підходять для магазинів із невеликим обсягом продажів, кіосків тощо, а фіскальні реєстратори — для супермаркетів, магазинів із великою кількістю покупців, кав’ярень, ресторанів тощо.
Програмні РРО набувають все більшої популярності в торгівлі, адже вони є доступнішими за ціною та зручнішими у використанні.
Через програмний РРО «Вчасно.Каса» можна надіслати покупцям електронні чеки на e-mail і в месенджери. Крім того, клієнт може самостійно відсканувати QR-код з екрану пристрою, на якому встановлений ПРРО. За потреби такий електронний чек можна роздрукувати на принтері.
Налаштування фіскального чека у програмному РРО — це швидкий і зручний процес, адже основні реквізити вже передбачені провайдером. Наприклад, у «Вчасно.Каса» все враховано, тож підприємцю не потрібно витрачати час на ручне налаштування. Крім цього, є детальна інструкція, за якою легко сформувати чек.
Фіскальний чек, що видається покупцеві, має містити повні реквізити, а саме:
Якщо обов’язкові реквізити чека — це необхідний стандарт, то брендований чек — це вже додатковий інструмент для побудови іміджу компанії та покращення взаємодії з клієнтами.
Користувачі тарифу «Максимальний» від «Вчасно.Каса» можуть персоналізувати чеки: додати логотип компанії, змінити фон, зазначити контактні дані, а також розмістити посилання на сайт або соціальні мережі. Крім того, можна включити рекламні повідомлення чи вказати номер ТТН для зручного відстеження замовлення.
Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» дозволяє підприємцям видавати фіскальні чеки як у паперовій, так і в електронній формі.
Електронні чеки продавці можуть надсилати покупцям на e-mail, через месенджери (Viber, Telegram тощо) чи давати сканувати QR-код. За необхідності фіскальний електронний чек можна роздрукувати на принтері.
Стаття 3 Закону №265 зазначає, що:
«Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані використовувати РРО».
Це означає, що всі підприємці та компанії, які приймають оплату від клієнтів — як готівкою, так і карткою, електронними грошима чи іншими платіжними засобами — при продажу товарів або послуг, завжди повинні видавати чеки.
Якщо покупець розраховується через Prom-оплату, кошти тимчасово резервуються на транзитному рахунку банку та залишаються там, доки товар не буде отримано. Фактично, це переказ грошей із банківської картки клієнта на розрахунковий рахунок продавця, а отже, операція потребує фіскалізації.
У разі, якщо замовлення оплачується на карту-ключ, прив’язану до ФОП-рахунку, необхідно видавати фіскальний чек.
Виняток діє, якщо переказ здійснюється між картами-ключами ПриватБанку — з картки клієнта ПриватБанку на карту-ключ підприємця. У такому випадку система автоматично перенаправить платника на реквізити IBAN, і фіскалізація не буде потрібна. Якщо ж клієнт використовує картку іншого банку, операція підлягає фіскалізації.
Якщо підприємець відправляє товар з післяплатою через «Нову пошту», йому обов’язково потрібно видати клієнту чек. Податкова трактує «Нову пошту» не як кур’єрську службу, а як експедитора, тому саме продавець зобов’язаний здійснити фіскалізацію.
Варто врахувати, що отримати післяплату через NovaPay можна лише на розрахунковий рахунок — видача готівки заборонена.
Продавець може надіслати електронний чек покупцю одразу після отримання товару (через Viber, електронну пошту, SMS чи Telegram). Альтернативний варіант — вкладення паперового чека в посилку. Якщо покупець не забере товар, необхідно оформити повернення чека.
Механізм післяплати в магазинах Rozetka аналогічний післяплаті через «Нову Пошту». Продавець повинен видати чек або при отриманні товару клієнтом, або вкласти його в посилку перед відправленням.
При розрахунку готівкою в магазині або на складі обов’язково потрібно спочатку сформувати та видати фіскальний чек, а лише потім приймати гроші від клієнта.
Розрахунки через платіжні сервіси на кшталт LiqPay, iPay, Portmone, Rozetkapay та інших аналогічних платформ підлягають фіскалізації. Щоб автоматизувати цей процес, можна налаштувати інтеграцію з програмним РРО — тоді чеки будуть автоматично надсилатися покупцям.
РРО та/або програмний РРО можна не застосовувати при отриманні оплати виключно у безготівковій формі (на операцію, що не є розрахунковою), тобто:
«Як видавати чеки та виправляти помилки» з податковою експерткою Ольгою Кулик.
Розглянули реальні помилки підприємців та вчилися їх виправляти і уникати в майбутньому.
Також продемонстрували корисні можливості в ПРРО 💜
Зберегли презентацію спікерів.
Сподіваємося, такий онлайн-практикум був максимально корисним та ґрунтовним.
Діліться ним із колегами та партнерами, допомагаємо українському бізнесу зростати!
Кому корисно подивитися онлайн-практикум?
для підприємців, які ще не зареєстрували ПРРО або тільки починають роботу з касою
для досвідчених підприємців, які давно видають чеки
для бухгалтерів, котрі хочуть отримати поради фахівця
У «Вчасно.Каса» сформувати чек передплати можна у кілька кроків.
Увійти до веб-кабінету. Натиснути «Відкрити зміну». Якщо зміна вже відкрита, вибрати «Створити чек».
Змінити тип чеку. У правому верхньому куті натиснути на меню «Змінити тип чеку» і вибрати «Чек передплати».
Додати товари до чеку. Знайти потрібний товар у каталозі або ввести його назву у поле пошуку. Далі — додати товар до чеку, вказавши необхідну кількість.
Вказати суму передплати. У полі «Сума передплати» ввести аванс, сплачений клієнтом. Система автоматично розрахує залишок суми для подальшої оплати.
Перевірити чи відредагувати коментар. У полі «Коментар» автоматично з’явиться інформація про товар, за який здійснено передплату. За потреби можна внести додаткові дані вручну.
Вибрати тип оплати. Як і при створенні чеку-продажу, потрібно вказати спосіб оплати, після чого натиснути «Надіслати чек у податкову».
Готово! Чек передплати успішно створено. Передайте його клієнту. У чеку відображатиметься назва послуги «Передплата» замість назви товару, сума (фактично отримана від покупця), перелік товарів, за які здійснена передплата, з їх цінами.
Створити чек післяплати. Після отримання залишкової суми від клієнта необхідно оформити чек післяплати.
Згідно з вимогами Податкової, після отримання залишкової оплати ви повинні надати клієнту другий чек. Для цього потрібно:
Вибрати тип чеку. У меню продажу зі списку вибрати опцію «Чек післяплати».
Знайти потрібне замовлення. Відкриється сторінка «Чеки передплати» з архівом замовлень, до яких було застосовано передплату. Зручніше скористатися фільтром для пошуку замовлення за датою, сумою авансу або коментарем.
Створити чек післяплати. Виберіть необхідне замовлення зі списку. Система автоматично сформує чек післяплати відповідно до вимог законодавства.
Вказати спосіб оплати. Вибрати тип оплати — готівка чи картка і натиснути «Надіслати чек у податкову».
Готово! Чек післяплати успішно створено. Ви можете передати його клієнту будь-яким зручним способом.
У чеку післяплати буде відображено:
У випадку повернення товару, якщо ви завчасно видали чек (наприклад, поклали його в посилку разом з товаром), вам необхідно зробити чек повернення:
Підписуйтесь, щоб нічого не пропустити
Ольга Кулик
експертка бухгалтерського, податкового і управлінського обліку, Founder/ CEO бухгалтерської компанії ProBalance
Єлизавета Огороднікова
лідерка служби турботи «Вчасно.Каса»
Заголовок попапу
Дякуємо! Ми обов`язково зв`яжемося з вами найближчим часом