+38 044 392 0 300

пн-пт 8:00-22:00
сб 9:00-19:00
нд 10:00-19:00

[email protected]

пн-пт 8:00-22:00
сб 9:00-19:00
нд 10:00-19:00

Сервіси Закупівлі:

Податкові перевірки

Все що треба знати підприємцям, щоб не отримати штраф.
Податковий експерт Богдан Янків розповідає, як працювати з касою без штрафів.

16 Листопада, 2023

Іванна Брославська

керівниця відділу продажів «Вчасно.Каса»

Богдан Янків

адвокат, CEO YANKIV Legal, експерт із податкового і корпоративного права, блогер

Про що поговорили:

  • 1

    Які податкові перевірки дозволено та які штрафи можуть застосовуватися?

  • 2

    Як пройти податкову перевірку: що робити і від яких дій утриматися?

  • 3

    Найпоширеніші помилки при роботі з касою та як їх уникнути підприємцю

  • 4

    Особливості податкових перевірок для інтернет-магазинів

Види податкових перевірок

Відповідно до п. 75.1. ст. 75 Податкового Кодексу України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

 

Камеральні перевірки

без попередження;

без фізичної присутності

Мета: перевірка звітності і сплати податків

Податковий інспектор самостійно перевіряє і збирає інформацію про підприємця: подані звіти (та їх правильне заповнення) і розрахунки. Загалом всю інформацію, яка може бути перевірена без питань до підприємця. Такий вид перевірки відбувається у приміщенні контролюючого органу.

Фактичні перевірки

без попередження;

за місцем ведення діяльності підприємця

Мета: в межах операційного дня перевірити дотримання порядку здійснення розрахункових операцій та ведення касових операцій.

Що може перевірятися під час фактичних перевірок?

Касова дисципліна: чи є касовий апарат, чи дотримуються норми законодавства щодо обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій тощо.

Первинні документи: чи є необхідні документи на товар, який знаходиться на торговій точці і продається підприємцем.

Можливість розрахуватися карткою: всі торговці в населених пунктах з доходом 25 000 грн і більше повинні надавати покупцям можливість оплати карткою — терміналом чи через QR-код.

Оформлені працівники: дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Документальні перевірки

Документальні перевірки можуть бути плановими (згідно з планом на рік) і позаплановими (запит здійснюється за 15 днів). Проводяться як за місцем діяльності підприємця, так і в приміщенні контролюючого органу.

Мета: перевірка правильності ведення підприємницької діяльності, у тому числі сплати податків і здійснення розрахункових операцій.

Кого стосуються податкові перевірки?

Камеральні та фактичні стосуються всіх.

З 1 грудня 2023 поновлено документальний вид перевірки для всіх, окрім:

підприємців на спрощеній системі оподаткування 1-2 групи до 1 грудня 2024 року;

підприємців, що знаходяться на тимчасово окупованих територіях до дати деокупації, або ж зміни юридичної адреси на підконтрольну територію;

підприємств, що знаходяться на території бойових дій, або можливих бойових дій

! До плану-графіку документальних перевірок у період з 1 грудня 2023 року до 31 грудня 2024 року зможуть вносити обмежену групу підприємств. Та 90% бізнесу НЕ будуть мати документальних перевірок.

Кого з підприємців можуть внести в план-графік позапланових перевірок?

Позапланова перевірка завжди стосується конкретного питання чи проблеми. Наприклад, підприємець є платником ПДВ, який подав на бюджетне відшкодування суму понад 100 чи 500 тисяч гривень. Тоді підприємця будуть перевіряти, чи має він право на таке відшкодування і перевірка стосуватиметься документів саме по цих транзакціях.

Орієнтовний перелік документів, щоб бути готовими до будь-якого виду перевірки

  • 1

    Уставні документи — документи, що визначають суб'єкта підприємницької діяльності. Вони показують яка у підприємця система оподаткування, чи є він платником ПДВ тощо.

  • 2

    Документи на приміщення — договір оренди/суборенди або витяг на право власності).

  • 3

    Подані заявки на реєстрацію торгової точки і реєстрацію каси. Для ПРРО це подані заяви про реєстрацію. А для класичного РРО перелік більше: реєстраційне посвідчення, довідка про опломбування, КОРО (книга обліку розрахункових операцій), якщо підприємець працює офлайн.

  • 4

    Виписки по підприємницьких рахунках з банку. Цей документ податкова має право запитувати тільки на документальній перевірці — плановій чи позаплановій. На камеральних і фактичних запитувати виписку по підприємницькому рахунку не мають права.

  • 5

    Фіскальні документи — фіскальні чеки і Z-звіти.

  • 6

    Первинні документи

  • 7

    Документи на найманих працівників

  • 8

    Облік товарних запасів — реєстр накладних, за якими підприємець викуповував товар.

  • 9

    Документи, що стосуються сплати податків — квитанції про сплату податків рекомендовано зберігати, щоб уникнути будь-яких форс-мажорів.

  • 10

    Звіти — правильно заповнювати і вчасно подавати.

  • 11

    Ліцензії та дозволи — до прикладу, на продаж алкоголю, тютюну тощо.

Як податкова реагує на ці документи в електронному форматі?

Для Податкової важлива не форма документа (паперова чи електронна), а його відповідність чинному законодавству — правильне оформлення господарських операцій та наявність усіх необхідних реквізитів первинного документа, тощо.

Є достатньо успішних кейсів проходження податкових перевірок саме в електронній формі.

Проте згідно ст. 85 п. 4 Податкового кодексу за вимогою Державної податкової служби, підприємець має надати належним чином завірені паперові копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів. Якщо електронні документи підписані електронним підписом, то перепідписувати його на папері не потрібно.

Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п’ять робочих днів до дати закінчення перевірки.

Читайте також: Як пройти податкову перевірку з електронними документами?

Штрафи

Найпопулярніші порушення при роботі з РРО/ПРРО, які точно призведуть до штрафу:

Невиданий чек (для єдинників не платників ПДВ 25% за перше порушення і 50% повторне, для інших 100% за перше, 150% — кожне наступне);

Незакрита своєчасно зміна — 510 грн у разі виявлення порушення;

Чек на суму готівкою більш як 50 000 грн — 1700 грн;

Відсутній код УКТ ЗЕД чи штрихкод акцизної марки — 5 100 грн;

Відсутність товарного обліку — 100% вартості товарів;

Неоформлений працівник (єдинники: перше порушення попередження + 8500 грн, повторне — 8 500 грн + 201 000 грн за кожного неоформленого працівника; загальна система: 8 500 грн + 67 000 грн за кожного за перше порушення, 8 500 грн + 201 000 грн за кожного у разі повторного виявлення)

Несплачені або не сплачені у повному обсязі податки — 25% додатково від суми податку)

Які дії можуть спровокувати податкову перевірку?

Є певні маркери, які податкова зауважить та захоче перевірити.

Порушення у сплаті податків чи подачі звітів — це те, що видно на камеральній перевірці і однозначно викличе інтерес в інспекторів.

Скарги покупців. Дії покупців, що призведуть до податкової перевірки: скарга у StopViolationBot або скарги напряму у податкову через листи, чи дзвінки на гарячу лінію «Пульс»

Дії підприємця, що можуть спровокувати податкову перевірку

  • 1

    Зареєстрована каса, але чеки не видаються

  • 2

    Є нульові Z-звіти — велика кількість незакритих змін протягом року може викликати інтерес у податкової.

  • 3

    Несвоєчасна здача звітів та невчасна сплата податків

  • 4

    Невірна інформація в звітах

  • 5

    Неспівпадіння задекларованого доходу з обертом про фіскальних чеках

  • 6

    Порушення вимог щодо обов'язкового реквізитів фіскальних чеків. Слід звернути увагу на такі 3 реквізити: ставка податку, правильний спосіб оплати і позначка організаційно-правової форми бізнесу.

  • 7

    Велика кількість повернень

  • 8

    Системне несвоєчасне закриття зміни

Правила поведінки під час фактичної перевірки

 

Що підприємцю потрібно зробити до перевірки:

Що підприємцю варто зробити під час податкової перевірки:

Провести бесіду з працівниками, як варто поводитися при податкових перевірках і що НЕ варто говорити;

Подбати про наявність терміналу чи іншого способу приймати безготівкові оплати;

Встановити фіскальну касу;

Забезпечити надійне місце зберігання документів;

Переконатися, що у торговій точці виключно ті товари, на які є первинні документи

Перевірити в інспектора службове посвідчення;

Переглянути наказ та розпорядження на проведення перевірки, перевірити там своє прізвище, ім’я та по-батькові і податковий номер;

Виділити інспекторам окреме місце, надавати всі документи за запитом;

Бути впевненим та спокійним

 

Що підприємцю не варто робити:

Що не мають права робити податкові інспектори:

в жодному разі не перешкоджати проведенню перевірки;

надавати зайві документи (які не відносяться до об’єкта перевірки чи не передбачені даним видом перевірки)

самостійно шукати документи, нишпорити у службових приміщеннях, тумбочках тощо;

перешкоджати роботі господарської одиниці

7 популярних порушень підприємців

Найчастішими порушеннями можна вважати ті, що бізнеси найчастіше оскаржують у суді.
Згідно зі статистикою за 2020-2021 роки можемо виділити такі:

Відсутність коду УКТ ЗЕД або продаж алкоголю нижче мінімальної вартості;

Відсутність обліку товарних запасів;

Невидача фіскального чеку;

Неоформлені працівники;

Перевищення ліміту обороту ФОП;

Відсутність ліцензій на продаж алкоголю;

Відсутність необхідних КВЕДів на обраний вид діяльності

Як перевіряють інтернет-магазини

Відеозапис інтерв’ю: Податкові перевірки: все що треба знати підприємцям, щоб не отримати штраф

Зберегли запис, щоб ви могли переглянути його у будь-який зручний момент

Якщо бажаєте отримувати запрошення на наступні наші вебінари — лишіть контакти

Підписуйтесь, щоб нічого не пропустити

Отримати консультацію
Mail
Viber
Telegram