
12 Вересня, 2024
пн-пт 8:00-22:00
сб 9:00-19:00
нд 10:00-19:00
Все що треба знати підприємцям, щоб не отримати штраф.
Податковий експерт Богдан Янків розповідає, як працювати з касою без штрафів.
Про що поговорили:
Які податкові перевірки дозволено та які штрафи можуть застосовуватися?
Як пройти податкову перевірку: що робити і від яких дій утриматися?
Найпоширеніші помилки при роботі з касою та як їх уникнути підприємцю
Особливості податкових перевірок для інтернет-магазинів
Зберегли запис, щоб ви могли переглянути його у будь-який зручний момент
Відповідно до п. 75.1. ст. 75 Податкового Кодексу України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Мета: перевірка звітності і сплати податків
Податковий інспектор самостійно перевіряє і збирає інформацію про підприємця: подані звіти (та їх правильне заповнення) і розрахунки. Загалом всю інформацію, яка може бути перевірена без питань до підприємця. Такий вид перевірки відбувається у приміщенні контролюючого органу.
Мета: в межах операційного дня перевірити дотримання порядку здійснення розрахункових операцій та ведення касових операцій.
Що може перевірятися під час фактичних перевірок?
Документальні перевірки можуть бути плановими (згідно з планом на рік) і позаплановими (запит здійснюється за 15 днів). Проводяться як за місцем діяльності підприємця, так і в приміщенні контролюючого органу.
Мета: перевірка правильності ведення підприємницької діяльності, у тому числі сплати податків і здійснення розрахункових операцій.
Камеральні та фактичні стосуються всіх.
З 1 грудня 2023 поновлено документальний вид перевірки для всіх, окрім:
До плану-графіку документальних перевірок у період з 1 грудня 2023 року до 31 грудня 2024 року зможуть вносити обмежену групу підприємств. Та 90% бізнесу НЕ будуть мати документальних перевірок.
Кого з підприємців можуть внести в план-графік позапланових перевірок?
Позапланова перевірка завжди стосується конкретного питання чи проблеми. Наприклад, підприємець є платником ПДВ, який подав на бюджетне відшкодування суму понад 100 чи 500 тисяч гривень. Тоді підприємця будуть перевіряти, чи має він право на таке відшкодування і перевірка стосуватиметься документів саме по цих транзакціях.
Орієнтовний перелік документів, щоб бути готовими до будь-якого виду перевірки
Уставні документи — документи, що визначають суб'єкта підприємницької діяльності. Вони показують яка у підприємця система оподаткування, чи є він платником ПДВ тощо.
Документи на приміщення — договір оренди/суборенди або витяг на право власності).
Подані заявки на реєстрацію торгової точки і реєстрацію каси. Для ПРРО це подані заяви про реєстрацію. А для класичного РРО перелік більше: реєстраційне посвідчення, довідка про опломбування, КОРО (книга обліку розрахункових операцій), якщо підприємець працює офлайн.
Виписки по підприємницьких рахунках з банку. Цей документ податкова має право запитувати тільки на документальній перевірці — плановій чи позаплановій. На камеральних і фактичних запитувати виписку по підприємницькому рахунку не мають права.
Фіскальні документи — фіскальні чеки і Z-звіти.
Первинні документи
Документи на найманих працівників
Облік товарних запасів — реєстр накладних, за якими підприємець викуповував товар.
Документи, що стосуються сплати податків — квитанції про сплату податків рекомендовано зберігати, щоб уникнути будь-яких форс-мажорів.
Звіти — правильно заповнювати і вчасно подавати.
Ліцензії та дозволи — до прикладу, на продаж алкоголю, тютюну тощо.
Для Податкової важлива не форма документа (паперова чи електронна), а його відповідність чинному законодавству — правильне оформлення господарських операцій та наявність усіх необхідних реквізитів первинного документа, тощо.
Є достатньо успішних кейсів проходження податкових перевірок саме в електронній формі.
Проте згідно ст. 85 п. 4 Податкового кодексу за вимогою Державної податкової служби, підприємець має надати належним чином завірені паперові копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів. Якщо електронні документи підписані електронним підписом, то перепідписувати його на папері не потрібно.
Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п’ять робочих днів до дати закінчення перевірки.
Читайте також: Як пройти податкову перевірку з електронними документами?
Найпопулярніші порушення при роботі з РРО/ПРРО, які точно призведуть до штрафу:
Є певні маркери, які податкова зауважить та захоче перевірити.
Дії підприємця, що можуть спровокувати податкову перевірку
Зареєстрована каса, але чеки не видаються
Є нульові Z-звіти — велика кількість незакритих змін протягом року може викликати інтерес у податкової.
Несвоєчасна здача звітів та невчасна сплата податків
Невірна інформація в звітах
Неспівпадіння задекларованого доходу з обертом про фіскальних чеках
Порушення вимог щодо обов'язкового реквізитів фіскальних чеків. Слід звернути увагу на такі 3 реквізити: ставка податку, правильний спосіб оплати і позначка організаційно-правової форми бізнесу.
Велика кількість повернень
Системне несвоєчасне закриття зміни
Що підприємцю потрібно зробити до перевірки: | Що підприємцю варто зробити під час податкової перевірки: |
|
|
Що підприємцю не варто робити: |
Що не мають права робити податкові інспектори: |
![]()
|
![]()
|
Найчастішими порушеннями можна вважати ті, що бізнеси найчастіше оскаржують у суді.
Згідно зі статистикою за 2020-2021 роки можемо виділити такі:
Відсутність коду УКТ ЗЕД або продаж алкоголю нижче мінімальної вартості;
Відсутність обліку товарних запасів;
Невидача фіскального чеку;
Неоформлені працівники;
Перевищення ліміту обороту ФОП;
Відсутність ліцензій на продаж алкоголю;
Відсутність необхідних КВЕДів на обраний вид діяльності
Підписуйтесь, щоб нічого не пропустити
Іванна Брославська
керівниця відділу продажів «Вчасно.Каса»
Богдан Янків
адвокат, CEO YANKIV Legal, експерт із податкового і корпоративного права, блогер
Заголовок попапу
Дякуємо! Ми обов`язково зв`яжемося з вами найближчим часом